Keho, mieli ja hengitys

Jooga on itsehoito- ja itsekasvatusmenetelmä, jonka perustana ovat keskittyneesti suoritettavat harjoitukset, tietoinen rentoutuminen, luonnollinen hengitys ja sisäisen hiljaisuuden kokeminen.

Jooga sopii kaikille ikään ja kuntoon katsomatta.  Suoritettavia liikkeitä voidaan tarpeen mukaan soveltaa kullekin joogaajalle sopivaksi.

Joogaharjoitukseen kuuluu rentoutuminen, lämmittely-, venyttely- ja tasapainoharjoituksia, jotka tehdään rauhallisesti omaan hengitykseen keskittyen. Joogaharjoituksessa ei edetä helpoista liikkeistä vaikeisiin, vaan siinä keskitytään kuuntelemaan omaa kehoa ja sen antamia viestejä kohti mielen hiljentymistä. Joogaharjoitus kestää tyypillisesti noin 1,5 tuntia.

Vantaan joogayhdistyksen joogaharjoitukset noudattavat pääosin Suomen Joogaliiton kouluttamaa SJL-joogaa, joka ei ole sidoksissa mihinkään yksittäiseen joogan suuntaan tai traditioon. Opetuksessa yhdistyvät laaja-alaisesti hathajooga ja rajajooga.

Jooga

• lisää kehon liikkuvuutta, joustavuutta ja voimaa
  • kohentaa kokonaisterveyttä ja fyysistä kuntoa
  • ohjaa rentoutumiseen ja mielen rauhoittumiseen
  • lisää keskittymiskykyä
  • tukee kehon ja mielen tasapainoa
  • johdattaa kohti syvempää itsetuntemusta
  • ohjaa terveisiin elämäntapoihin

Monille joogasta on tullut elämäntapa, jossa keho ja mieli ovat tasapainossa ja hyvinvointi on kokonaisvaltaista.

Joogaa voivat harjoittaa kaikenikäiset ja -kuntoiset, niin naiset kuin miehetkin.

Suomen Joogaliitto
www.joogaliitto.fi